МАЙСТЕР-КЛАС
(робота з обдарованими учнями)
Робота з обдарованими учнями – важлива складова діяльності вчителя.
На уроках української мови та літератури ми працюємо з розвитку зв’язного мовлення. Багато уваги приділяється таким видам мовленнєвої діяльності як складання діалогів, написання творчих робіт. Існує багато класичних (стандартних) методик, технік, вправ, які допомагають учневі правильно і грамотно будувати текст.
Однак традиційна класно-урочна форма не сприяє розвиткові здібностей обдарованої дитини. Вчителям необхідно постійно пам'ятати, що здібний учень потребує такого навчання, яке забезпечувало б розвиток творчого мислення, самостійності й активності в навчальній діяльності, уміння набувати нові для себе знання, а не заучування чужих висновків, слів, думок.
Слушно писав з цього приводу В.О. Сухомлинський, наголошуючи, що учень повинен не просто слухати і думати, а щось робити. Учень, як творча особистість розкривається під час написання рефератів, творчих робіт. Саме творчі роботи є наслідком довгої і серйозної інтелектуальної праці. Під час підготовки до написання роботи учень опрацьовує багато літературних джерел, отримує нові знання, аналізує їх. Все це дає змогу дитині проявитися як особистості, розкрити свої здібності.
Сьогодні я хочу ознайомити присутніх з окремими формами роботи з розвитку творчих здібностей обдарованих учнів. Моїми помічниками будуть учні різних вікових груп, переможці мовно-літературних та літературно-мистецьких конкурсів.
Почнемо наше заняття з розминки.
Вправа 1. (розминка)
Побудувати синонімічний ряд до слова іти (прямувати, простувати, чимчикувати, чвалати, лемзати, човпти, сунути і т.д.)
Побудувати ланцюжок епітетів до словосполучення мамині руки (лагідні, ніжні, турботливі, працьовиті, золоті і т. д.)
Дана вправа розвиває образне мислення, збагачує поетичну мову учнів.
Вправа 2. (розминка)
Побудувати колективний твір за даною вчителем темою («Зима за моїм вікном»).
В основі вправи - метод «снігова куля». (Кожен учень додає до колективного твору по одному реченню, повторюючи при цьому усі попередні речення максимально точно.)
Дана вправа розвиває в учнів образне та логічне мислення, вміння складати твори, вчить учнів роботі у колективі.
Вправа 3.
Наступна вправа з використанням методу «асоціативний твір».
В основі методу – інтеграція різних видів мистецтва.
Учні отримують картину (портрет, пейзаж або сюжетну), фотографію.
Кожен окремий учень прослуховує персональний музичний супровід до картини. На основі асоціацій, що виникають, складає власний твір. Твори зачитуються. Обов’язковий обмін враженнями, зауваження, поради, відгуки.
Вправа 4. (домашнє завдання)
Твір з використанням різних типів мовлення (опис, розповідь, роздум) за загальною картиною.
Вправа 5.
Для розвитку поетичних здібностей ефективними є складання учнями буріме, сенкану.
Вправа 6.
Вправа «Говорять відомі» допомагає навчитися доцільно і влучно використовувати у власних творах цитати відомих людей, що робить доробки учнів завершеними, повними, більш вагомими.
(Учні отримують теми творів та перелік афоризмів, цитат, влучних висловів письменників, поетів, учених, філософів і обирають ті, які, на їхню думку, найбільш доцільно використати у творі, зачитують виділені цитати.)
На завершення заняття варто зазначити, що розвиток творчих, інтелектуальних здібностей учнів, їхнього мислення, уяви, формування моральних якостей за допомогою слова для мене є важливим складником вивчення учнями не тільки рідної мови, а й літератури, який сприяє і розвиткові літературних здібностей.
Переконана, що кожна особистість має потенціал здібностей, а завдання сучасного вчителя розвивати ці здібності та управляти процесом їх розвитку.
Чотири „необхідно", якими користуюся сама і хочу поділитися:
• Виражати подив і захоплення всім, що роблять і говорять діти під час виконання творчих завдань.
• Вживати такі слова, як "молодець", "прекрасно", "добре", "відмінно", "блискуче".
• Не дозволяти собі критикувати особистість учня у присутності інших.
• Оцінюючи результати діяльності учнів, знаходити позитивне, саме на позитивне звертати увагу.
|